Jak założyć własną kancelarię adwokacką?

Jak założyć własną kancelarię adwokacką?

Marzeniem prawie każdego świeżo upieczonego prawnika jest założenie własnej kancelarii adwokackiej. Droga od skończenia studiów do zdobycia tytułu adwokata jest co prawda dosyć długa, jednak warto zawczasu przygotować się do rozpoczęcia własnej działalności. Wiąże się ona nie tylko z załatwianiem spraw formalnych, ale także pozyskiwaniem klientów, gospodarowaniu czasem i pieniędzmi.

Zacznij na studiach

Przygotowania do otwarcia własnej kancelarii warto zacząć już na studiach. Dobrze jest zapisywać się na różne praktyki i staże, nawet te darmowe, aby poznawać zasady działania kancelarii. Bardzo często doświadczeni adwokaci są bardzo pomocni i służą dobrą radą. Jeśli trafisz na takiego człowieka, pytaj go nie tylko o kwestie związane z prawem, ale również o te z prowadzeniem działalności – jak rozdziela zadania, jak zdobywa klientów itp. Po pobycie w kilku miejscach będziesz w stanie opracować najlepszy model zarządzania własną kancelarią. Uchronisz się od błędów popełnianych przez starszych kolegów. Ponadto jeśli zamierzasz pracować w mieście lub okolicy w której studiujesz to poznasz swoją przyszłą konkurencję

Zdobywaj kontakty

Zarejestruj się na forum prawniczym pod własnym nazwiskiem i doradzaj. Jeśli jakiś znajomy ma problem, pomóż mu, najlepiej za darmo – jeśli coś pójdzie nie tak jak powinno, nie będzie miał żalu, a jeśli wszystko się uda, to będzie bardziej zadowolony niż za płatną poradę. Wtedy twój znajomy poleci cię swojemu znajomemu, a tamten następnemu. Oczywiście nie będziesz mógł ich reprezentować przed sądem i organami państwowymi przed zdobyciem odpowiednich uprawnień, ale samo nieodpłatne doradzanie nie jest zakazane. Gdy już otworzysz kancelarię, pochwal się tym przed znajomymi i dzięki potędze marketingu szeptanego szybko zdobędziesz klientów.

Pierwsze formalności

Skończyłeś studia, zdałeś egzamin adwokacki i jesteś zdecydowany na prowadzenie własnej kancelarii. Na początku musisz podjąć decyzję jaka forma prowadzenia działalności gospodarczej cię interesuje. Jeśli ma to być spółka to jaka, cywilna, partnerska czy komandytowa. Na temat różnic pomiędzy różnymi formami powstało tysiące poradników, toteż nie będę o tym pisał. Po podjęciu decyzji należy udać się do odpowiedniego urzędu i złożyć dokumenty.

Odpowiednia lokalizacja

O znalezieniu miejsca warto zatroszczyć się jeszcze przed zarejestrowaniem działalności. Czasami warto zainwestować więcej i wynająć, lub nawet kupić, lokal w centrum miasta lub w pobliżu sądów. Gdy zamierzasz obsługiwać przede wszystkim osoby prawne, to warto kancelarię zlokalizować w pobliżu miejsc znanych z dużej ilości firm.

Wyspecjalizuj się

Można świadczyć usługi z zakresu prawa karnego, rodzinnego i cywilnego, ale w większości wypadków jest to bezsensowne. Lepiej jest wybrać jeden konkretny dział, w którym się specjalizujesz i się tym zajmować. Najlepiej jeśli będzie to nisza na rynku lokalnym. Musisz przeliczyć popyt i podaż, czy opłaca się zajmować jakąś tematyką. Pamiętasz radę o praktykach? Zwróć uwagę czy kancelarie, w których je odbywałeś pękały w szwach, czy może świeciły pustkami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *